Skip to content

FAQ

Wat is Flowbird?

Flowbird is een dienst die het automobilisten mogelijk maakt om met hun mobiele telefoon of computer te betalen voor het parkeren.

Hoe kan de parkeerhandhaving controleren dat ik betaal voor het parkeren?

De parkeerwachter op straat heeft een mobiel apparaatje, waarmee hij alle geldige betaalde parkeertransacties van voertuigen kan opvragen. U hoeft geen bonnetje uit te printen als bewijs van betaling. U kunt natuurlijk wel een overzicht van uw bonnetjes printen via my.flowbirdapp.com

Kan ik mijn account overal gebruiken?

Ja, u kunt uw account overal gebruiken om te betalen voor parkeren. Flowbird kan op alle plekken gebruikt worden waar de dienst beschikbaar is.

Aankoop en betaling

Hoe veilig is de betaling?

De betalingen die u doet vanuit uw Flowbird account zijn zeer veilig. Het betaalsysteem voldoet aan de standaard voor de betaalkaarten branche en gegevensbeveiliging.

Wat kost de dienst van Flowbird?

Registratie voor Flowbird is gratis. U maakt een account aan op my.flowbirdapp.com of via de Google playstore app (Android) of de Apple IOS (iPhone) app. Geef aan met welke nummerplaat u wenst te parkeren. Tijdens uw eerste Flowbird. parkeertransactie voert u de betaalinformatie in (SEPA of kredietkaart). Deze informatie wordt beveiligd opgeslagen en hoeft u daarna nooit meer in te vullen. Als u met Flowbird een parkeertransactie kiest en koopt, betaalt u de reguliere parkeerkosten die de aanbieder (bijvoorbeeld een particuliere aanbieder, gemeente, universiteit of ziekenhuis) voor de parkeerlocatie hanteert, en daarbij een kleine bijdrage van 23 cent voor het gebruik van Flowbird, om de parkeertransactie af te nemen. Het totaalbedrag voor de parkeerkosten wordt van tevoren getoond, nog voordat u de betaling en de start van de transactie bevestigt.

Accountbeheer

Kan ik meer dan één auto gebruiken in mijn account?

Tijdens uw registratie voert u de nummerplaat van de auto in waarmee u wenst te parkeren. Later kunt u andere nummerplaten toevoegen aan uw account, via de Mijn Account pagina, of wanneer u een volgende parkeertransactie start.

Hoe kan ik mijn telefoonnummer wijzigen?

Door in te loggen in de app of de website my.flowbird.com kunnen persoonlijke gegevens gewijzigd worden.

Mijn huidige transactie is niet zichtbaar in de transactiegeschiedenis. Hoe komt dat?

Lopende transacties staan niet in de geschiedenis, maar bij de lopende transacties. Zodra uw recente transacties zijn afgerond, worden ze getoond in Geschiedenis.

Hoe kan ik de instellingen rond sms-berichten aanpassen en deze service uitschakelen?

Indien u in uw account heeft gekozen voor herinneringen per sms dan worden deze instellingen automatisch toegepast wanneer uw parkeertransactie is gestart. Als u niet langer sms-berichten wenst te ontvangen, gelieve de instellingen aan te passen in de app of via Mijn Account.

Het lukt me niet een account te registreren.

Wanneer u een account registreert, controleer dan of alle verplichte velden juist zijn ingevuld. Mocht dit het probleem niet verhelpen, gelieve onze klantenservice te contacteren.

Wanneer ik me probeer te registreren wordt mijn telefoonnummer of e-mailadres geweigerd, wat kan ik daaraan doen?

Als er geen fout staat in het e-mailadres of het telefoonnummer dat u heeft ingevuld, dan betekent dit dat de gegevens waarschijnlijk reeds eerder zijn gebruikt voor een bestaand account. Indien u eerder met dezelfde gegevens een account heeft aangemaakt, dan dient u daar eerst de gegevens te wijzigen of te verwijderen. Mocht u problemen blijven ondervinden, gelieve contact op te nemen met onze klantendienst.

Kan ik mijn account verwijderen?

Ja, u kunt uw account en de gegevens verwijderen. Gelieve contact op te nemen met onze klantendienst. 

Mijn account is geblokkeerd nadat ik driemaal een onjuiste pincode of wachtwoord heb ingevoerd.

Na 3 mislukte pogingen wordt uw account geblokkeerd. Pincode/paswoord kan opnieuw worden ingesteld via de optie "PIN-code of wachtwoord vergeten" dit door de instructies te volgen die in onze Algemene Voorwaarden staan.

Is het mogelijk de Flowbird - app te downloaden buiten België?

Ja, de Flowbird applicatie kan worden gedownload vanuit verschillende landen in de Apple (IOS) Store en Google (Android) Playstore. Als uw smartphone niet is ingesteld voor een van deze landen kan u de app niet downloaden.

Gebruik van de dienst

Ik heb de verkeerde zonecode gebruikt bij het starten van mijn transactie.

Uw parkeertransactie kan helaas niet meer geannuleerd of gewijzigd worden nadat deze is gestart. U dient een nieuwe betaling te doen voor een geldige parkeertransactie met de juiste zonecode. Indien u dit niet doet, loopt u het risico een retributie te ontvangen.

Ik heb een retributie ontvangen.

flowbird. is niet verantwoordelijk voor de opgelegde retributie. Controleer altijd of het starten van uw transactie is bevestigd, en/of de transactie zichtbaar is in de parkeergeschiedenis in uw flowbird account. U dient te controleren dat alle gegevens die u gebruikt voor een parkeertransactie juist zijn. Indien u een retributie ontvangt en u bent van mening dat deze onterecht is opgelegd, dan kunt u een bezwaarschrift indienen bij de parkeeraanbieder voor het gebied waar u stond. U dient bewijs voor te leggen dat er op dat moment sprake was van een geldige, betaalde parkeertransactie.

Hoe kan ik controleren of mijn parkeertransactie geldig is?

Indien u heeft gekozen voor een mededeling per e-mail, dan zult u een e-mail ontvangen waarin de parkeertransactie wordt bevestigd. Heeft u niet voor deze mogelijkheid gekozen? In dat geval kunt u de door u betaalde parkeertransacties bekijken bij de lopende transacties. U kunt er niet van uitgaan dat de transactie geldig is tot u deze kunt controleren. Zodra de parkeertijd is verlopen zal de transactie verschijnen in uw transactiegeschiedenis.

Krijg ik automatisch een herinnering wanneer mijn parkeertransactie bijna afloopt?

Indien u in uw account heeft gekozen voor herinneringen per sms dan zult u een sms-bericht ontvangen voordat de eindtijd of einddatum van uw transactie is bereikt.

Kan ik een overzicht krijgen van al mijn betalingen?

Ja, in uw Mijn Account-pagina kunt u onder Geschiedenis uw transacties selecteren en exporteren.

Contact

Een vraag, een suggestie of hulp nodig?

Het Flowbird support team staat voor je klaar!

AppIcon

Download voor iOS of Android